Erasmus Finsko 11 - Oulanka

počet zobrazení: 2576
zadán dne: 30.9.2008
4.50
hodnocení 1/2 hvězdičkahodnocení hvězdičkahodnocení hvězdičkahodnocení hvězdičkahodnocení hvězdička
výlet pro účast je potřeba autorizace
hodnotit:
popis: Naše výprava se tentokrát skládala z jednoho Čecha (mě), Maďara (Szabiho) a dvou Belgičanek (Sarah a Nele). Plán byl prostý dostat se do národního parku, který je vzdálený 250Km stopem, přežít zde tři noci a ujít 55Km. Zpáteční cesta měla být pohodlná pomocí autobusu.

Vyrazili jsme středečního rána za krásného počasí. Všichni plni energie a na zádech obrovské krosny. Městskou dopravou jsme se dostali pár kilometrů za město a začali stopovat. Vše šlo hladce a sotva jsme zvedli ruku, už nám stavěla auta. První auto nás vzalo všechny čtyři a řidičkou byla starší finská žena, která uměla dobře anglicky a tak nebyl problém :-), dokonce nás i pozvala na kávu s koblihou (no není ten svět skvělej :D ) a ukázala rodné město. Bohužel naše cesty se museli rozdělit 50Km před Kuusamo, což je město blízko národního parku.

Začali jsme opět stopovat, sotva jsme zvedli ruku už nám stavělo další auto, tentokrát starší muž finské národnosti, který neuměl vůbec anglicky. Ještě že jsem absolvoval kurz finštiny a byl schopný mu aspoň vysvětlit kam jedeme :). Tentokrát už jsme se dostali do Kuusama a pokračovali dále do čím dál více zapomenutých krajin.

Další stopování jsme prováděli ve dvojicích a už pro nás tak hladké nebylo, stáli jsme na výpadovce hodinu a nikdo nám nezastavil, ale všichni nám mávali (což je hezké, ale nedostatečné). Nakonec nám zastavila starší Finka (a to jsem všude slyšel že zastavují jenom mladí řidiči). Bohužel taky neuměla anglicky a tak opět moje finština "Me menemme Ristikaliossa" načež jsem se dověděl, že ona nás může vysadit v jednom městečku poblíž, a ještě stihneme poslední autobus do místa určení. Takže já s Nele jsme byli v suchu, ale chudák Szabi se Sarah se dostali pouze do Ruky, která je od Ristikalia 27Km a museli si vzít taxi. Zvláštní je, že taxi je tu pomalu levnější než v ČR.

Vyrazili jsme v 18:00 z parkoviště a pře námi byla cesta 5Km k první chatě. Naštěstí jsme dorazili 10 minut před setměním, což se ukázalo jako štěstí, protože tma tady ve Finsku u polárního kruhu není jako tma u nás v ČR, tady tma znamená že si nevidíte ani na špičku nosu. Má to ale výhodu hvězdy tu svítí hodně jasně a je jich vidět obrovské množství :), bohužel polární záře jsme se nedočkali :(.

Když jsme dorazili k chatě tak byla prázdná, z čehož jsme měli radost, rozdělali oheň navečeřeli se a v 22:00 už jsme spali :-). Příští den nás čekalo 21Km krásným slunečným počasím, takže vše bez problémů, akorát já měl natažené achilovky, takže každý krok mě bolel. K večeru jsme dorazili do další chaty, tentokrát byla její kapacita 20 lidí, my byli čtyři a ještě do chaty došlo sedm Finů. Večer jsme si udělali oheň opekli hnusné finské buřty bez masa (finská specialita, čim míň masa tím lepší buřt, takže se tu dají najít buřty i s pouhými 8% masa). Teplota v noci bylo kolem -10°C. Ráno když jsem se probudil, tak jsem nevěřil svým očím. Venku bylo úplně bílo a stále sněžilo. Nic naplat museli jsme pokračovat, tento den nás čekalo 24Km a při mé bolesti achilovek jsem to neviděl růžově, nadopoval jsem se ibalginem, nasnídali jsme se a vyrazili. Až do jedné hodiny sněžilo a místy bylo až 5 cm sněhu, bylo to úplně jako o vánocích, zvlášť když všude kolem vás pochodují soby :D. Bohužel v jednu se změnilo sněžení na déšť a vše začalo tát. Do poslední chaty jsme tedy dorazili totálně promočený. Bohužel tato chata byla jenom pro 12 lidí a vzhledem k tomu, že byl pátek už byla téměř plná. Naštěstí jsme se tam ještě vmáčkli, o hodinu později dorazili ještě jeden pár, který strávil minulou noc pod stanem, což je alespoň pro mě nepředstavitelné. Takže už se nás v chatce těsnilo 16, všude mokré oblečení, které vyselo na všem možné (i na hasícím přístroji). Když už se všichni chystali jít spát tak do chaty vešel jeden student a divně koukal, a nakonec z něj vypadlo, že jich je 25 a jsou studenti z Rovaniemi a chtěli tu přespat. Bohužel to nebylo reálné a tak začali v deset hodin večer stavět stany, a až do půlnoci řezali dříví aby mohli udržet přes večer oheň :D.

V sobotu už nás čekalo jenom zakončení pár kilometrů do mini městečka, kde jsme si dali kávu a koblihu :), zavolali taxi a odjeli zpátky do Kuusama (taxi 47Km stálo 65EUR) a odtud autobusem do Oulu.

Výlet to byl pěknej a levnej vzhledem k tomu, že chaty jsou zdarma :). Příště si sebou ale nevemu tolik věcí, protože se to pěkně pronese zvlášť když jsem sebou táhnul litr vína, litr piva (to jsem naštěstí brzo vypil). Jídla jsme měli taky hodně, takže jsme nakonec zpátky přivezli kilo a půl sýra a kilo konzerv :-/.

ÚČASTNÍCI

PŘIPOJENÉ FOTOGALERIE

Erasmus Finsko 11 - Oulanka

fotografií: 138
počet zobrazení: 6682
fotky od 24.9.2008 do 27.9.2008
výlet pro účast je potřeba autorizace
foto z fotogaleriefoto z fotogaleriefoto z fotogaleriefoto z fotogaleriefoto z fotogalerie